Dag 15: Lake Oswego - Bend

12 september 2014

We logeren in het Holiday Inn Express & Suites in Bend.
Een afstand van ca. 165 mijl.





Een warme dag in Oregon

Vanmorgen vertrokken we, nadat ik een aantal telefoontjes had gepleegd, in de richting van Bend, Oregon. Een mooie afwisselende route met weer veel bergen, bossen maar ook droge delen die woestijnachtig aandeden. 

Als je hier woont, verwacht je niet dat jouw dag gevuld wordt met spannende dingen:


Onderweg zagen we Mt. Hood, de hoogste berg in Oregon en daarna Mount Jefferson, de op één na hoogste berg van Oregon.

Mt. Hood


Mt. Jefferson

De mensen die ietwat minder jong zijn (zullen we maar zeggen) kennen ongetwijfeld de film The Shining met Jack Nicholson. Voor deze film zijn lucht opnames gemaakt bij het hotel Timberline Lodge. We zijn de mooie weg naar boven gereden en hebben even in het hotel rondgekeken.

Een aantal jaren geleden heb ik foto's gezien van Smith Rock State Park. Ik had geen idee waar het lag dus heb mijn goede vriend Google Maps gevraagd en kijk, het lag in Oregon. Informatie over dat park heb ik al die tijd in een speciaal mapje "Oregon/Washington" gehouden totdat we de vlucht naar Seattle hadden geboekt. Ik vond het dan ook heel bijzonder om dit relatief kleine park te bezoeken. We hadden weinig tijd (en geen zin) om te wandelen en dit park is eigenlijk vooral geschikt om te wandelen en bergbeklimmen. Maar we hebben even rondgekeken en wat foto's gemaakt. Het leek net of we in het Zuidwesten van de USA waren, droog, rotsachtig en heel warm.






Onderweg zagen we op een hoge elektriciteitspaal een nest met een visarend (Osprey). Helaas was er geen kans om te stoppen anders hadden we die zeker op de gevoelige plaat gezet!

Alhoewel we voor ratelslangen gewaarschuwd werden hebben we er geen gezien :-(

Wel kwamen we dit kleine reptiel tegen


En deze gevleugelde vriend.


 In ons hotel voor de komende 2 nachten zijn we nog even van kamer geswitcht (we liggen nu aan de achterkant en hebben zicht op de bergen) waarna we lekker naar het zwembad zijn gegaan. Erik heeft vooral gezwommen, ik heb lekker buiten in de zon zitten lezen.

Nadat we terug op de kamer waren kreeg ik een bericht van onze vriendin Hélène. Ze stuurde ons een link waaruit blijkt dat het Noorderlicht vannacht hier heel duidelijk zichtbaar zou moeten zijn. Het is momenteel niet helemaal helder maar we zien wel enkele sterren. 

Ik heb op Facebook al een vraag gesteld of men advies heeft waar we kunnen gaan om dit te kunnen zien.Bij de receptie adviseerden ze op een berg hier in de stad. We zijn er even naar toe gereden en het hek om helemaal tot boven te rijden gaat om 10 uur dicht. Da kans dat het Noorderlicht voor 10 uur zichtbaar is, is erg klein.  
Ik heb inmiddels een paar reacties op Facebook gehad en de beste optie lijkt om naar McKenzie's pass te rijden. Een rit van bijna 1 uur in een bergachtig gebied waar we nog nooit zijn geweest.Waarschijnlijk slecht verlicht, hmmm, ik weet het niet !

Alhoewel ik het Noorderlicht heel graag een keer zou willen zien, weet ik niet of we dit vannacht willen doen. Je hebt namelijk geen idee of je het kunt zien en hoelaat.
Maar, je weet maar nooit!?!

2 opmerkingen:

  1. Fijn om ff te hebben gebabbeld samen. Oh wat spannend. Lijkt me een mooie ervaring om t noorderlicht te zien. Ben benieuwd of jullie gaan! Zullen we wel lezen in t volgende verslag. Have fun!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig verslag weer! En Smith Rock State Park ziet er super uit, daar moeten wij ook eens heen! Prachtige foto's en gelukkig dat je niet erop uit gegaan bent voor het Noorderlicht, er was hier ook niets te zien blijkbaar. Ik kijk alweer uit naar het volgende verslag.

    BeantwoordenVerwijderen